torsdag 1 april 2010

Blyga blåsippan blommar



Fridlyst, fredad, fantastisk, fjunig, fager… Och ett säkert tecken på att våren faktiskt har kommit.

När jag räfsade bort det tjocka lövlagret fanns de där. En hel rugge i blåaste blått, med nyutslagna blommor.

Vill du ha fler sippor i trädgården, pyssla då om dina myror. I långa rader bär de små djuren iväg med blommans gröna små frukter. Väl hemma i stacken mumsar myrorna i sig de oljerika delarna. Fröet blir kvar. Som sedan lämnas i närheten. Och vips, en ny blåsippeplanta är född.

Någon som testat?

4 kommentarer:

Ruben sa...

Oj, har du bloggat här en längre tid!!? Tur att du hänvisade till din blogg på SvD. Här har du en garanterat trogen läsare. Glad påsk! /Ruben

Mylla sa...

Det är min väldigt gamla blogg som jag blåser liv igen efter ett gästspel på Sydsvenskan. Idag har jag vårstädat i trädgården hela dagen underbart. Glad påsk på dig också!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Hej och tack för titten på min blogg (har svarat dig där..)

Vilka fina blåsippor! Om det där med myrorna stämmer borde jag vada i hav av blåsippor....:-) Och det gör jag tyvärr inte. Men det kanske mer beror på att jag endast har en ynka tanig blåsippeplanta som på sin höjd bjuder på 3-4 blommor varje vår....

Ha' det gott!
/Charlotte

Prästgårdseva sa...

Vadå, pyssla om myrorna? De finns överallt och i allt för stort antal. De underminerar både plantor och plattor men inte ser jag blåsippor mer än där jag planerat dem.
Eva