torsdag 22 februari 2007

Drömmar om vår


Snön ligger vit på taken. Vi befinner oss i Skåne och det borde vara vår nu. Tycker jag. Varje år gör jag därför samma misstag – jag tar ut våren i förskott. Förra veckans ljumma vindar lockade mig att plantera en fantastisk, knoppig julros i en kruka utanför huset. Nu kämpar den för sitt liv under en meterhög snödriva. Gissa om det gett mig dåligt samvete? Särskilt med tanke på att jag tidigare passat på att vårstäda i rabatterna. Det tjocka lagret av skyddande löv rensades raskt undan. Tror ni det hade behövts nu? Någon omtänksam själ borde inrätta myndigheten VRIS, Växternas Rätt i Samhället. Mina plantor hade hört av sig direkt.

Snökristallerna gör fina mönster på växthusglasen. Själv sitter jag inomhus och drömmer om varmare dagar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan
Här har du en som gjort samma misstag, vars växter också hade hört av sig till VRIS.
Men jag trodde våren var på gång innan vintern kom.
Ha en trevligt fortsatt helg!

Mylla sa...

lisalill!
Ditt inlägg värmde mitt hjärta. Det var första kommentaren på min första blogg. Du får bli ordförande i VRIS!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Så roligt att du började blogga. Det här kommer att bli väldigt intressant att följa! Så fina bilder, så bra skrivet! Lycka till med bloggandet!