söndag 27 maj 2007

På spaning i Chelsea



Äntligen har jag varit där. Och jag imponerades, trängdes, gjorde förtjusta utrop och shoppade. Tillsammans med över 150 000 andra besökte jag trädgårdsentusiasternas Mecca: Chelsea Flower Show i London.
Där blev jag inspirerad till nya trädgårdsprojekt och så spanade jag in nyheter till Myllas butik förstås.
Det var stråhattar, te, champagnebarer och gammeldags brunnsparksmusik.



Den svenska trädgården var inte helt oväntat en hyllning till Linné. Landskapsartikekt Ulf Nordfjell har ritat en på samma gång vacker, intressant och lockande trädgård i vitt och blått. Själv gillade jag de formklippta äppelträden bäst. Juryn tyckte också om trädgården som förärades en välförtjänt guldmedalj.

Intressanta fakta om mässan:
Det säljs:
• 18 000 glas svalkande Pimms med mynta och klirrrande isbitar
• 6 500 flaskor kyld champagne
• 5 000 välkokta humrar
• 28 000 mättande mackor


Egentligen skulle det varit ännu fler besökare på mässan. Men ett par dagar innan den öppnades förbjöds en utställare att ta med sig 300 000 favoritbin som skulle surra omkring på området.
Det var nog ett klokt beslut.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Åh! Måste verkligen åka dit någon gång! Det måste vara trädgårdsmänniskans mecka!

Anonym sa...

Oj, vad roligt! Jag tänkte sticka till Botan någon dag nu framöver och kika på uppbyggandet av Ulf Nordfjells verk som ju fraktats dit från England. Tror det ska vara klart i slutet av juni. Spännande!

Anonym sa...

Dit vill jag oxå åka någon gång! Förstår att du fått mycket inspiration. Det skulle jag oxå behöva. Funderar på om jag skulle ut en stund och rensa och gallra, för jisses vad det växer! Jo, så får det bli!

Hälsar L8

Unknown sa...

Låter å ena sidan spännande och fantastiskt. Men jag har alltid undrat (efter att ha läst i AoT om det hela) om man åker hem med en känsla av inspiration eller om det är saker som är omöjliga att göra för en "privatperson"?

Mylla sa...

Själv anser jag att ingenting är omöjligt. Åtminstone nästan inget. Det handlar ju inte om att kopiera rakt av. I varje trädgård finns guldkorn att ta sig. När man kommer hem gör man något eget av det. Det är inspiration man behöver och Chelsea är absolut värt ett besök. Minst!

Anonym sa...

Jag vill också åka dit! Så kul att få uppleva den på riktigt! och samma år som guldmedaljen delades ut till Linne´s ära! Hoppas du tog fler bilder =)

Jeanette Nord sa...

Trädgård kombinerad med skumpa och jordgubbar vad kan väl vara bättre? Möjligen ännu mera trädgård och ännu mera skumpa och jordgubbar.....Nästa år tror jag att jag sticker till Chelsea! Hakar du på ? Så kan jag få guidad tur av ett proffs....

Mylla sa...

Åh, vilken bra idé. Med min gedigna erfarenhet kan jag starta guidade turer till Chelsea. Det är bara att anmäla sitt intresse till nästa år :)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Vilket fubb, jag vill också dit!! Tyvärr var det ju helt fel vecka för mig, vet du ifall showen äger rum på Kristi Himmelfärds somliga år? I så fall kanske det skulle funka? Hoppas du bjuder på fler bilder!

Anonym sa...

Tack för att du delar med dig av din upplevelse där. Inget jag hört talas om tidigare men inser nu att detta är något som bör upplevas.

Anonym sa...

Oj så kul!...Du har varit där "på riktigt" alltså...Måste varit hur spännande som helst. Häftig med champange och jordgubbar i trädgården...allt måste ju ännu vackrare då...Kanske är det som är "pricken över i" och så har jag missat detta...
Har tänkt ta mig en kik på Botaniska då utställningen kommer dit i sommar.
Från Malin

Anonym sa...

Jag har ochså funderat på att åka dit men var får man tag i biljetter? jag gick bet.