måndag 9 april 2007

Förälskad i Toscana



Jag måste erkänna att jag blivit förälskad: I landskapet, maten, trädgårdarna och vinet. Jag har mött våren i Toscana, strosat runt i de mest fantastiska trädgårdar, njutit av maten och bedårats av kullarna i Chiantidistriktet. Inte blev det sämre av att bo på en vingård med en hisnande utsikt, omgiven av hundratals olivträd strax utanför Florens.

Men för att ta sig runt i Italien med bil krävs starka nerver, gott lokalsinne, självsäker körstil och bra bilförsäkring. För vägarna är extremt smala, hysteriskt branta och otroligt slingriga. Själv blir jag lätt stressad i hetsig trafik och kan inte fickparkera. Att lämna över ratten till mannen var därför ett lätt beslut. Dock fungerade jag inte bättre som kartläsare eftersom jag har svårt att översätta en karta till verkligheten. Låt mig säga att vi provat fler smala bergsvägar under denna påskvecka än jag trodde var möjligt.

I Sverige är det kallt och regnigt. Jag längtar till Toscana. Där är det mellan 20 och 25 grader varmt. Jag hoppas kunna värma er med blommande blåregn och gula apelsiner.

8 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Åh vad härligt. En granne åkte dit i lördags, skulle också gärna möta våren där borta. Visst lägger du upp fler bilder?!

Mylla sa...

Fler bilder kommer. Jag lovar!

Anonym sa...

Man blir så sugen att åka till Toscana, avundsjuk...=) ni verkar ha haft underbart. Men att köra på sådana väger är inget för mig, lämnar lätt över ratten i såna lägen jag med..

Anonym sa...

Visst är det något speciellt med Toscana! Jag har dock aldrig varit där den här tiden på året, men kan helt klart tänka mig dit då oxå. Nu. Bums. Om det var så att någon kom och tog mig med.
~~L8

Rosengeranium sa...

Heh. Jag har också svårt att läsa karta när mannen kör bil. Fördelen med Toscana är väl att det i alla fall är vackert dit man kör fel...

Birgittas minnen sa...

Jag ser att jag hittat en Toscana-vän, som upplevt liknande tjusning med landskapet som jag har. Där är helt förtrollande och magiskt, man blir helt förälskad. Kika in och titta på lite bilder.

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Trevlig läsning och jätte fina bilder.
Kan man annat än att älskaaaa Toscana, är finns allt.
Hälsningar Tyra i Vaxholm

Anonym sa...

Läser just nu i 12 trädgårdar av Ulf Nordfjell om Toscana och vad det betytt för hans utveckling som landskapsarkitekt... verkar fantastiskt. Hittade din blogg när jag surfat runt lite, jättefin och inspirerande, återvänder gärna...