onsdag 25 april 2007

Stoppa tiden!



Jag är frustrerad. Allt går i expressfart. Bladen spricker ut i rasande takt och luften är tjock av pollen. Bofinkarna bygger bo under taknocken. Växterna sprutar upp ur jorden, dagarna blir allt grönare och trädgården byter skepnad varje timma. Jag vill bara sitta på en stol och njuta. Och inte missa något.

Men min odlingslott pockar också på uppmärksamhet. Jag ligger vaken och drömmer om sparris, kronärtskockor, nypotatis och jordgubbar. Verkligheten är en hundra kvadratmeter cementlik, ogräsbevuxen yta som kräver både omvårdnad och starka muskler.

Och så ska man sköta sitt jobb också. Jag hinner helt enkelt inte med. Det är en snårig tid för trädgårdsälskare.

3 kommentarer:

Jeanette Nord sa...

Jag fick ett gott råd av en klok vännina som sade "ta en liten bit i taget och fokusera på den. Försök inte åtgärda allt på en gång för då blir trädgården dig övermäktig". Det har jag tagit fasta på. Tyvärr har det resulterat i att jag inte gör någonting... Men du är nog klokare än jag :-)

Lily of the valley sa...

Håller fullständigt med dig om att STOPPA TIDEN! Det har gått så fort och jag har inte riktigt fattat att om några dagar är det MAJ. Det finns mycket som jag ska göra i min lilla trädgård som jag ännu inte hunnit för att jag har jobbat så mycket! Stress, stress, stress
"MEN DET ORDNAR SIG! DET GÖR DET ALLTID!"
Kram
Lily

Anonym sa...

Jodu, vi är nog många som känner som du! Den här tiden är den underbaraste på hela året och den ska ju gå l å n g s a m t!!!

Men det gör den ju inte:-(