söndag 25 april 2010

Som ett brev med posten

































Forsythia. Vackert namn, men uschlig buske. Just nu skriker den på uppmärksamhet med hysteriskt gula blommor i var och varannan trädgård. Efter en vecka har den blommat över. Sedan är den ännu tråkigare resten av årets 358 dagar.
Men idag snubblade jag över något som fick mig att ändra uppfattning. Jag såg en solgul buske lysa upp en trist brevlåda. Säkert blir brevbäraren lycklig, får extra kraft i benen och vägrar lägga räkningar i detta konstverk. Säkert får ägarna istället extravinster från postkodslotteriet.

6 kommentarer:

Ruben sa...

Men, kan den glädja brevbäraren, så är ju mycket vunnet! Du slipper kanske några av räkningarna! /Ruben

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Effekten blir säkert som du säger med breven...:-) Skojsigt med brevlådan nästan framklippt ur Forsythian....

Här är de 'skrikiga' buskarna inte så vanliga, eller rent sagt ovanliga. Därför har jag faktiskt inte reflekterat över dom som 'skrikiga'. Men du kanske ser dom i vart och vartannat hörn...och då kan jag förstå vad du menar. Gult överlag har jag lite svårt med i stora mängder. Undantaget solrosor. Nja, det finns säkert fler gula skönheter jag uppskattar vid lite eftertanke, men hemma hos mig finns det inte mycket gult...

Ha' en bra dag!
/Charlotte

Fundera grönt sa...

Fin bild!
Ha det gott i vårsolen
Nanna

Linnea sa...

Håller fullständigt med om ditt påhopp på Forsythian. Tyvärr har jag själv en enorm buske i min egen trädgård, suck! Just gult har jag mycket svårt för och just Forsythian är det enda som är just gult i min trädgård, what to do?

Fram med spade och spätt...

Mylla sa...

Snart dags för Facebookgruppen "Våga Vägra Forsythia" :)

Halvdansken sa...

Om det nu bara gäller kort blommning, så kan man ju peka på Magnolior och Rhrododendron också. Men visst, det blommar gult lite överallt, är den bara för vanlig?