lördag 3 mars 2007

Giftig skönhet



Den är vacker, men ack så giftig. Namnet Helleborus betyder också "örten som dödar när den ätes". Därför användes pulvriserad rot från julrosen till råttgift och som skydd mot björn och varg. Mer tvivelaktigt var kanske bruket att medicinera med julros för att bota mentalsjuka.
Så här års kan man knappt se sig mätt på julrosen. Men nöj dig med att titta, känsliga personer kan lätt få utslag av att röra dess frön. Och även om röken från en bränd rot anses ge dig kontakt med andevärlden, rekommenderas bränning utomhus - utan att andas in röken. Annars lär man själv hamna bland andarna.

2 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Oj, jag visste inte att man inte skulle röra den. Jag har lyft och gullat på min klena julrosknopp. Så vacker och så önskad!

Karin sa...

Hittade hit via Lindas inlägg och gillar redan det jag ser och läser! Julrosorna tillhör mina favoriter och igår upptäckte jag att de jag sådde i slutet av sommaren har börjat gro nu. Kanonfina bilder!