fredag 9 mars 2007

Gul explosion


Varje år inträffar samma mirakel. Ena dagen liggen snön i drivor, nästa dag är marken täckt av de underbaraste vårblommor. Dikesrenar, skogsgläntor och rabatter lyser upp i gulaste gult och vi kan bara häpna.
Vintergäck. Smaka på namnet. En blomma som gäckar vintern. Finns det något bättre?
Det är lätt att bli vårrusigt yr och i pur glädje tanklöst hänga undan de mörka vinterjackorna. Egentligen vet vi bättre. Men nu törstar vi efter färg, ljus och spirande knoppar. Våren är här!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ett sånt härligt gult hav!!! Vårkänslorna bubblar... Har sett Vintergäck hos grannarna men till nästa år skall jag ha planterat några. Vi har hängt undan dunjackor och vinterstövlar och jag hoppas inte vi behöver ta fram dem igen... Ha en skön söndag =)

Anonym sa...

Vilka härliga inlägg! Blir verkligen inspirerad. Vackra är vintergäcken och sköna låter morgonpromenaderna...

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag har inte en enda vintergäck, hur kan jag ha missat det? I föreningen där jag bodde försökte vi sprida vintergäck i en dunge. Det är så roligt med de allra första vårblommorna!

Anonym sa...

Underbara vintergäck.